03.10.2011

O temi "Crkva i mediji – prenošenje vjere i medijska komunikacija" izlagao dr. Jerko Valković

Crkva treba naučiti jezik medija kako bi i sama mogla njime govoriti, a time i evangelizirati preko svijeta medija, poručio je dr. Valković.

Redoviti mjesečni susret svećenika Varaždinske biskupije održan je u ponedjeljak 3. listopada u dvorani biskupijskog Pastoralnog centra u Varaždinu. Okupljene svećenike uvodno je pozdravio voditelj susreta generalni vikar mons. Ivan Godina, koji je iznio i neke aktualne obavijesti. Župnike je podsjetio kako je u tijeku prikupljanje živežnih namirnica za potrebe Caritasove pučke kuhinje u Varaždinu. Podsjetio je župnike i na već ranije dogovorenu obavezu darivanja vlastitog novčanog priloga svećenika Varaždinske biskupije za potrebe djece s oštećenjem u razvoju, o kojima također skrbi Caritas Varaždinske biskupije. Budući da je Caritasov Dnevni boravak djece u Čakovcu u nezavidnoj situaciji, jer je prepolovljen broj djece o kojima skrbi i za koje prima naknadu, potrebna je novčana pomoć za sadašnju redovitu djelatnost. Vlč. Damjan Koren najavio je susret mladih i festival u Molvama te potaknuo župnike da prijave skupine vjernika za duhovne obnove koje su već započele u biskupijskom Duhovnom centru na Veternici.

U nastavku je o temi "Crkva i mediji – prenošenje vjere i medijska komunikacija" izlagao dr. Jerko Valković s Teologije u Rijeci koji je uvodno istaknuo da su mediji stvarnost našeg života koja nas prati na svakom koraku te se osvrnuo na prednosti, ali i nedostatke medija kojih je potrebno biti svjestan. Kao osnovna pitanja u promišljanju o medijima, istaknuo je pitanje je li medijima u prvom planu istinito informiranje ili ostvarivanje profita, a sudionicima u medijima je li važnije iznijeti argumente ili ostaviti dobar dojam. Upozorio je kako mediji nisu samo sredstva koja prikazuju stvarnost, nego oni usmjeravaju pozornost prema određenim temama i s određenim razlogom. Može se reći da dok mediji neku stvar prikazuju, drugu stvar istodobno prešućuju. Pritom medije najviše zanima ono što je novo, zanimljivo, konfliktno, a kad govore o Crkvi prvi je kriterij medijima uobičajena medijska logika da je 'loša vijest dobra vijest'. Također je primijetio kako medijima nedostaje način na koji bi prenosili crkvenu stvarnost i vjersku tematiku, pa pribjegavaju površnom prikazivanju folklora ili senzacija. U svemu tome može se doći u napast i pribjeći dvjema krajnostima: ili odustati od prisutnosti u medijima, ili prilagoditi evanđeoski navještaj medijskoj logici. Stoga se postavlja pitanje kakva bi trebala biti prisutnost i djelovanje Crkve u području medija, rekao je predavač te odgovor na to pitanje predstavio kroz potrebu vjernosti misteriju Boga, odnosno evangelizaciji, zatim vjernosti samom čovjeku, odnosno razumijevanja čovjeka, te vjernosti medijima, odnosno razumijevanja medija. Crkva treba naučiti jezik medija kako bi i sama mogla njime govoriti, a time i evangelizirati preko svijeta medija, poručio je dr. Valković. Na kraju se osvrnuo na prijenos mise i drugih liturgijskih slavlja putem elektroničkih medija te iznio temeljne smjernice koje trebaju poštivati takvi prijenosi, poput cjelovitosti prijenosa. Zaključio je kako se poslanje Crkve ne odvija mimo ili usporedno sa svijetom, nego upravo u svijetu koji je danas svijet medija. Nije danas temeljno pitanje hoće li Crkva zaći u te prostore, nego kako će ih nastanjivati. No, koliko god mediji olakšavaju komuniciranje, temeljni kontakt licem u lice ostaje onaj cilj koji se i preko medija želi ostvariti, poručio je dr. Valković nakon čega je uslijedila rasprava na temelju niza primjera.

Biskup Mrzljak na kraju je izvijestio svećenike o aktualnostima i predstojećim susretima te najavio da će se 42. plenarno zasjedanje HBK održati u Varaždinu od 18. do 20. listopada. (IKA)